Historia pasów napędowych
W większości maszyn i urządzeń zachodzi potrzeba sprawnego przekazywania napędu oraz uzyskania odpowiedniego stosunku ilości obrotów do osiąganego momentu obrotowego. Jednym z rozwiązań, które dają możliwość niezwykle efektywnej transmisji, są pasy napędowe, których używa się w zastosowaniach przemysłowych już od dawna. Przekonajmy się, jaka jest historia pasów napędowych i zobaczmy, w jaki sposób są one zbudowane.
Kiedy zaczęto korzystać z pasów napędowych?
Rozwiązania służące do efektywnego przekazywania napędu są stosowane w różnych maszynach i urządzeniach od wieków, a pierwsze ślady, działających sprawnie przekładni można znaleźć już w starożytnej Grecji, gdzie poza kołami zębatymi używane były również cięgna w postaci łańcuchów lub lin. Powszechnie znanym urządzeniem, w którym używano przekładni cięgnowej, jest kołowrotek. Upowszechnienie się takich rozwiązań wiąże się z epoką rewolucji przemysłowej i coraz szerszym korzystaniem z napędu parowego, który wprawdzie umożliwiał wytworzenie znacznego momentu obrotowego, wymagał jednak przekazania go do poszczególnych urządzeń. Rozwiązaniem, które okazało się najkorzystniejsze z uwagi na swoją niewielką masę i znikome straty energii były różnego typu pasy transmisyjne. Pasy napędowe są używane do dziś, a poza ich wersjami płaskimi powszechnie stosuje się także pasy klinowe idealne w maszynach, gdzie niezbędne jest dobre wykorzystanie dostępnego miejsca oraz pasy uzębione, niezastąpione tam, gdzie potrzebna jest precyzja lub synchronizacja.
Jak wyglądają pasy napędowe?
Pasy napędowe to rodzaj taśmy bezkońcowej połączonej mechanicznie, termicznie albo za pomocą kleju. Składa się ona z kilku warstw. Wewnątrz pasa znajduje się rdzeń, który odpowiada za wytrzymałość mechaniczną całości, umożliwia naciągnięcie potrzebne do uzyskania sprzężenia ciernego i chroni przed zerwaniem. Rdzeń może być wzmocniony kordem. Na zewnątrz pasa znajdują się okładki, z których wewnętrzna styka się z bębnem napędowym i napędzanym, a zewnętrzna chroni przed czynnikami zewnętrznymi.