Konstrukcja pasów transportowych. Przewodnik
W większości zastosowań przemysłowych związanych z produkcją lub logistyką niezbędne są różne rozwiązania z obszaru transportu wewnętrznego, które pozwolą na międzyoperacyjne przemieszczanie wyrobów czy surowców lub półproduktów. Wśród najczęściej stosowanych urządzeń transportu bliskiego (UTB) niezwykle rozpowszechnione są przenośniki wyposażone w taśmy transportujące. Przekonajmy się, jak jest zbudowany ich główny element odpowiadający za ruch ładunku i sprawdźmy, w jaki sposób funkcjonuje.
Jak zbudowane są pasy transportowe?
Pas transportowy służy do przenoszenia umieszczanego na nim ładunku. Składa się z trzech podstawowych części, tj. rdzenia oraz dwóch okładek. Rdzeń pasa jest odpowiedzialny z przenoszenie obciążeń mechanicznych wynikających z konieczności przekazywania napędu oraz masy ładunku. Często składa się on z dodatkowych przekładek, a więc warstw wykonanych z bawełny, poliestru czy włókna szklanego. Może być również wzmocniony kordem z linek, taśm stalowych albo włókien syntetycznych np. aramidu. Z zewnątrz rdzeń jest zabezpieczony okładkami – zewnętrzną nazywaną nośną oraz wewnętrzną określaną jako bieżna. Nierzadko konstrukcja pasa jest wzbogacana innymi elementami np. obrzeżami albo zbrojeniem w postaci progów czy falban. Materiałami do wykonywania okładek i dodatków są elastyczne tworzywa sztuczne np. EPDM, PVC czy SBR.
W jaki sposób wykorzystywane są pasy transportowe?
Pasy transportowe są łączone w bezkońcową pętlę i napinane na elementach taśmociągu, a więc wałku napędowym, którego powierzchnia tworzy z wewnętrzną stroną bieżną sprzężenie cierne oraz obracającym się swobodnie wałkiem naciągowym, jak również rolkach podtrzymujących. W zależności od sytuacji pasy łączy się mechanicznie, termicznie lub z użyciem specjalnych klejów.